Archief voor de maand November 2019

Sonnet voor de dilettant | Golfbrekers

Geplaatst op 23 November 2019 door Giel

Twitter facebook YouTube E-mail

Expositie ‘Kruisbestuiving - kunst & poëzie’ is een initiatief van Schrijvers tussen de Kassen en Kunsthuis18. Vandaag mocht ik als een van de STDK-leden eigen gedichten voordragen bij schilderijen van Ap Heus en Marco Bronswijk (zie de teksten hieronder). De expositie is nog iedere zaterdag en zondag te bewonderen t/m zondag 15 december 2019 in Kunsthuis18 te Naaldwijk 🎨🗣📝👍🏽

Sonnet voor de dilettant

Waarde is belangrijker dan succes.
Hij die c r e a t i v i t e i t doorziet
Realiseert zich: echtheid leer je niet,
Op de muziekschool of in schilderles.

Geen artiest tolereert r e a l i t e i t.
Hij ziet langs zijn kwast in ‘t avondrood
Veel meer - dan een dobberende boot.
Het geestesoog van g e n i a l i t e i t.

A l t ij d op zoek naar die ultieme toon,
Penseelstreek, materiaal of frasering,
Doorbreekt hij een saai levenspatroon.
Gedreven door passie doet hij z’n ding,

Voor een habbekrats of ’n hongerloon,
Niet meer - dan een juiste constatering.

Golfbrekers

Reeds honderden jaren staan er
Houten golfbrekers aan de kust
Paalhoofden breken het water
De staanders behoeden de kust

Bij zeer sterke stroming gaat er
Beschermende werking van uit
Zodat de mensheid ook later
Kurkdroog al het goede beduid

Palen die schade voorkomen
Staan symbool voor ‘n open hand
Die ons steeds zou moeten leiden
Over een veilig zonnestand

Door weer en wind - en getijden.

STDK expositie ‘Kruisbestuiving & Café de Mooie Woorden

Geplaatst op 16 November 2019 door Giel

Twitter facebook YouTube E-mail

Opening expositie ‘Kruisbestuiving - Kunst & Poëzie’ druk bezocht

Een eerste impressie van de Expositie ‘Kruisbestuiving - Kunst & Poëzie’ van Schrijvers tussen de Kassen in Kunsthuis18 Naaldwijk. De opening werd druk bezocht met ruim zestig bezoekers en de waardering was groot.

De eerste drie voordrachtskunstenaars waren Marijke van Geest, Joop Alleblas en Wil van der Helm. De muziek werd verzorgd door het Trio Tussen De Kassen. Dank allen en graag tot een van de volgende expositiedagen met voordrachten van de andere exposanten en STDK-leden (16-11-19 t/m 15-12-19).


[Trio Tussen de Kassen]

Op zaterdag 23-11-2019 mag ik zelf voordragen met gedichten geschreven bij kunstwerken van Ap Heus en en Marco Bronswijk.


[Vissersboot door Ap Heus en Golfbrekers door Marco Bronswijk met gedichten van Giel van der Hoeven]


Schrijvers tussen de Kassen’s Café de Mooie Woorden 17e editie

De november editie van Café de Mooie Woorden in de 3 Winckels in Naaldwijk was weer zeer geslaagd. Een mooie avond vol veelzijdige poëzie en verhalen, met liedjes van Marjolein Jua in het Nederlands, Frans, Engels, Arabisch en Swahili #troubadichter #STDK #poëzie #proza 💖 Hieronder een verslagje door Ton Zuiderwijk.

CAFÉ VAN DE MOOIE WOORDEN: TE MOOI VOOR WOORDEN

Wat een mooie woorden weer in het kwartaalcafé van de Mooie Woorden van Schrijvers Tussen De Kassen. Al doen namen als Cees en Piet en Jaap en Giel anders vermoeden, was dit zelfs een avond met een scala aan internationale woorden. Van Vlaams tot Zuid-Afrikaans en van Arabisch tot Swahili. Het was dan ook volop genieten voor zowel publiek als performers.

Op haar gezellige, ongedwongen manier door onze Buitengewoon Ambtenaar Dichterlijke Stand Marjoke aan elkaar gepraat, beet Cees Hol het spits af met zijn mooie proza over “Gré.” Vervolgens verwende Piet Janssen ons met zijn puike poëzie van Penelope tot Ik moet poepen en sloot Patricia Janghabadoor het eerste blok af met onder andere een heerlijke Haagse hommage. En dit Haagse kwartiertje werd nog even muzikaal verlengd door Marjolein Jua die naast een Engels en een Arabisch lied, met een loflied geïnspireerd door Marsman en een door haar op muziek gezet gedicht van Zwagerman, liet zien dat zij heel wat in haar mars heeft en met zowel Mars- als Zwagerman ook haar man staat.

Na de pauze was er even een ernstige dissonant toen Giel van der Hoeven zomaar begon met een gedicht van Ton, zodat die dacht: Ho even Giel. Maar gelukkig ging Giel al gauw verder met enige uit het leven gegrepen zeer korte verhalen, zodat dit incident weer gauw vergeten was. Vervolgens vervoerde Jaap van Oostrum ons op zijn heerlijk humoristische en toch altijd humane manier met zijn wonderbaarlijke woordspelingen, die zeker niet alleen maar Kletskoek bevatten. En daarmee plaveide hij meteen de kasseien voor onze Vlaamse gastdichter Luc Dhertefelt die ons meteen op een aantal zowel zeer spitsvondige als hilarische one-liners vergastte. Maar ook romantiek is deze Vlaamse alleskunner niet vreemd wat hij ons toonde in zijn prachtige Maan en Sterren. Een graag geziene gast derhalve.

Wat qua “zien” uiteraard nog meer gold voor Marjolein die niet alleen weer enige prachtige Nederlandstalige liedjes, maar ook weer zowel een chanson als een aanstekelijk nummer in Swahili ten gehore bracht, waarin ik enige keren de woorden “i’m a Jua” meende te herkennen. Al met al een indrukwekkende afsluiting van een tot zover zeer geslaagde avond.

Er was echter nog meer, want na een korte pauze was er ook nog open podium met Stanislaus met zijn Zuid-Afrikaanse bijna meedeiner; “Ik wil vertrek,” en een doorleefd uitgevoerde bijdrage van Ineke, alsook twee fraaie puntdichten van Jeroen Nederpelt, waarna Lia deze internationale editie toepasselijk afsloot met onder andere een tot de verbeelding sprekend gedicht over Afrika. Het was weer een bijzondere avond die wij op 13 februari, bij ons vijfjarig jubileum, niet te dunnetjes over gaan doen. Save the date.

Blues met passie in een sfeervolle ambiance [18e Blues aan Zee festival 09-11-2019]

Geplaatst op 10 November 2019 door Giel

Twitter facebook YouTube E-mail

Gezien & gehoord in: De Noviteit in Monster Westland
evenement: 18e Blues aan Zee festival
met: Little Kim & the Alley Apple 3 (B) + The Blue Clay + Big Pete band + Saverio Maccne & Double Ace (Arg) + Grunting Pigs (Hun) + The Hoochies ft Kim Snelten
datum: zaterdag 09 november 2019
tekst door: Giel van der Hoeven
foto’s door: © Marko Vlaardingerbroek / fotocompilaties: GvdH

De 18e editie van het Blues aan Zee festival werd gekenmerkt door bluesharpen. Ieder in hun eigen stijl deden Pieter van der Pluym (Big Pete Band), Mátyàs Pribojszkie (Grunting Pics) en Kim Snelten en Richard Koster (The Hoochies) niet voor elkaar onder. Met veel energie en passie lieten ze hun muziek door dit traditionele blaasinstrument tot z’n recht komen. De blues in optima forma.

Maar er was uiteraard meer moois te horen en zien op deze gevarieerde avond. Dat begon even na acht uur al toen de klooster(ka)nonnen Renate en Sarah met veel elan het Vlaamse kwartet Little Kim & the Apple 3 mochten aankondigen. Met schone vocalen en vintage instrumenten bracht de kleine maar kittige Kim met haar band de jaren vijftig swing-sound weer helemaal tot leven in de kloosterkelder van de Noviteit. De staande contrabas en steelguitar bepalen het groepsgeluid. En nee, dat komt niet erg vaak voor in de bluesmuziek. Maar het werd wel degelijk gewaardeerd door het aanwezige publiek. Des te mooier dat dit allemaal kan op een indoor evenement zoals dit Blues aan Zee festival op drie sfeervolle podia. Ook in de bluesscene moet je soms buiten de lijntjes durven kleuren.

Al hoef je daar bij de van oorsprong Hoekse Big Pete en zijn band niet mee aan te komen. Van jongst af aan is Pieter van der Pluym besmet met het ongeneeslijke Rode Duivel bluesvirus en speelt hij blues tot op het bot. Ruw, doortastend en smerig maar uiterst virtuoos. Van Johan Derksen tot ZZ-Top kennen ze in inmiddels zijn reputatie! In Monster kwam de bluesreus opdraven met meestergitarist Sander Kooiman (o.a. Drippin’ Honey) en de Vlaamse ritmesectie Wuff Maes (drums) en René Stock (basgitaar). Helaas was het in het begin van hun optreden nog niet erg druk bij de mainstage.

Het Zeeuwse gezelschap The Blue Clay kan je met gemak op ieder bluesfeestje neerzetten. Onder aanvoering van de energieke zanger/gitarist Wout Verhelst overgiet de band hun repertoire met een smeuïg americana-, blues-, folk- of tex-mex-sausje. Door de toevoeging van een zangeres en vooral de Hammond orgelsound wordt elke song melodieus voorzien van een extra dosis swing. En ook hier was een snarenplukkende contrabassist present.

Naar de Argentijnse blues- en rockgitarist Saverio Maconne was door velen met extra belangstelling uitgekeken. Met zijn Engels- en Spaanstalige songs is hij geïnspireerd geraakt door grootheden als Jimi Hendrix, Stevie Ray Vaughan en Ritchie Blackmore. Maar ook oude bluesknakkers en traditionele Zuid-Amerikaanse gitaristen hebben duidelijk invloed op hem gehad. Dat resulteerde in bezield gitaarspel en hartstochtelijke solo’s met een zuidelijk temperament. Die degelijk en op ritmische wijze werden ondersteund door zijn twee begeleiders: Double Ace. Hetgeen het Kloosterkelder publiek regelmatig met luidruchtig applaus beloonde.

In The Juke Joint was de belangstelling groot voor het Hongaars blues duo Grunting Pigs. Slechts met mondharmonica, gitaar en zang wisten de Hongaarse vrienden Mátyàs Pribojszki en Ferenc Szász de volgepakte zaal moeiteloos anderhalf uur te boeien en te vermaken. Met als ingrediënten: vakmanschap, passie, humor en muzikaliteit. En natuurlijk een geraffineerde keuze voor het juiste songmateriaal. De sfeer van grootmeesters als Willie Dixon, Muddy Waters, Jimmy Reed, Little Walter en Sonny Boy Williamson was in elk nummer voelbaar. Het ging erin als een pittig gekruid Hongaars stoofpotje.

The Hoochies zijn misschien niet heel bekend als groepsnaam, maar de individuele muzikanten hebben hun sporen al lang en breed verdiend in de nationale blueswereld. De kleine Kim Snelten is al jaren een grote naam en gewaardeerd lid van het nationale smoelschuivers gilde. Met zijn voormalige Drippin’ Honey bassist Roland ‘Lut’ Luttik en de ex-Cuban Heels mannen Chiel ten Vaarwerk (drums) en Richard Koster (zang en bluesharp) plus gitarist Roelof Meijerink (ex- Memo Gonzalez), mochten zij als slotact aantreden. Zoals verwacht kregen we bij de mainstage in sneltreinvaart veel ongepolijste blues en boogie te horen van hun vorig jaar verschenen album ‘Live! Moulin Blues’. Waarmee het mini-festival werd afgesloten zonder echte hoogte- of dieptepunten. Maar zoals vanouds wel in een sfeervolle blues-ambiance.

https://live.staticflickr.com/65535/49046064377_94b2281703_h.jpg

Verslag GvdH in Het Hele Westland 14-11-19