Archief voor de maand September 2015

John Mayall veroorzaakt blues déjà vu gevoel in de NSJC

Geplaatst op 29 September 2015 door Giel

Twitter facebook YouTube E-mail

gezien & gehoord in: North Sea Jazz Club, Amsterdam
band: John Mayall - Hands That Play The Blues
datum: maandag 28 september 2015
tekst: Giel van der Hoeven
foto’s ©: Johan Sonneveld - The Blues Alone?

‘Voor welke krant wij schreven en foto’s gingen maken?’ vroeg een oudere Engelsman met sluik lang haar voorafgaande aan de bar in de North Sea Jazz club. Toen nog wat onwennig zoekend naar een beetje aanspraak. ‘The Blues Alone?’ Laat dat nou net het eerste John Mayall album zijn dat deze welbespraakte Brit in zijn jeugd als 18-jarige hippie in Davenport aanschafte! Even later trof hij een lot- en landgenoot aan de bar. De twee buddy’s weken vervolgens niet meer van elkaars zijde. Het klopt dus, muziek verbindt en maakt vrienden. Zelfs als ‘good looking stranger’ in een ander land, om maar eens een titel uit de aanzienlijke John Mayall catalogus te gebruiken.

Een catalogus die ongeveer 400 songs bevat. Althans, dit aantal noemde ‘The Godfather of British Blues’ zelf, toen een man uit het publiek onverstaanbaar een verzoeknummer naar hem riep. Mayall: “Sorry, I couldn’t quite hear you”, tja, dat is inherent aan de oudere leeftijd van bijna 82(!) jaar. Ik geef het je te doen hoor, ruim een halve eeuw on the road met meer dan honderd optredens per jaar. Veelal in benauwde clubs, sfeerloze zaaltjes en en af een toe een bluesfestivalletje. En dan na afloop gewillig je eigen plaatjes verkopen en plichtmatig krabbeltjes uitdelen. Het lijkt tobben en sappelen, maar is het leven van een doorgewinterde bluesman.

Een senior bluesman die twee jaar geleden gewoon weer aan een artistieke revival begon bij Forty Below Records in LA. Het onafhankelijke platenlabel dat eerst slim ‘John Mayall’s Bluesbreakers Live In 1967′ uitbracht (met o.a. Peter Green, John McVie en Mick Fleetwood) om vervolgens een splinternieuw studio-album ‘Find a Way to Care’ (2015) te releasen. Nu is ‘nieuw’ bij John Mayall eigenlijk al 50 jaar hetzelfde, en dit is positief bedoeld hoor. Want Mayall’s composities en bluesschema’s zijn niet meer vernieuwend maar nog wel steeds origineel. Zijn stem is niet opvallend maar blijft altijd herkenbaar. En zijn gitaar- en mondharmonicaspel zijn niet viruoos maar doordachter dan het lijkt. En zijn toetsenwerk klinkt eenvoudigweg subliem, nog steeds. Zoals dat dus ook weer op zijn 63e album te horen is en maandag in de NSJC te zien was.

Zijn Chicago/Texas trio met Rocky Athas op gitaar, Greg Rzab op bas en Jay Davenport achter de drums begeleiden hem ook alweer sinds enkele jaren. En dat was te horen want het kwartet klonk lekker ingespeeld en super strak. Daarom met recht Hands That Play The Blues genoemd. Een verassing zoals daags ervoor in de Oosterpoort te Groningen, waar ex-Bluesbreaker en parttime Rolling Stone Mick Taylor een nummertje meespeelde, bleef in Amsterdam uit. Maar dit dinerconcert was geanimeerd genoeg om er aandachtig van te blijven genieten. Geen routineus afraffelwerk maar ritmische precisie, beste gitaarsolo’s, nuttig toetsen- en bluesharpspel en vooral speelplezier.

De setlist - welke avond aan avond anders is - was weer met zorg samengesteld door bluesbaas Mayall. Van de opener ‘Dancing Shoes’ van het John Mayall & The Bluesbreakers album Padlock On The Blues (1999) tot en met de Freddie King bluesinstrumental ‘Hide Away’ (1960) was het relaxt meedeinen op de deunen. Voortdurend geraakt door een overweldigend gevoel van herkenning. Want ondanks het ontbreken van de culthit ‘Room to Move’ veroorzaakte John Mayall een klinkklaar déjà vu bluesgevoel in de NSJC. Met uitsluitend mooie up-, midtempo- en slowblues momenten. Waarvan zijn oude songs volgens Mayall: “much better than in the 60’s…” klonken, “…that was actually shit”. De knipoog was veelzeggend.

Het leven kan mooi zijn, en de blues ohw zo opbeurend, op een doordeweekse dag. Of, “Cheers, happy day”, zoals de ene Engelsman tegen de andere zei, terwijl ze voldaan hun imperial pints met bier tegen elkaar aan ketste.

SETLIST: Dancing Shoes; Parchman Farm (Mose Allison cover); Early in the Morning (Louis Jordan cover); Floodin’ in California (Albert King cover); Don’t Turn Your Back/bass solo; Ain’t No Guarantees (new album); Do I Please You; The Sum of Something (Curtis Salgado cover); Not At Home; Checkin’ Up on My Baby (Sonny Boy Williamson cover); Tears Came Rollin’ Down; Mail Order Mystics (Chris Smither cover - with ‘Layla’ snippet and funky bassolo). Encore: Hide Away (Freddie King cover with ‘Peter Gunn’ snippet).

Glenn Hughes ft. Doug Aldrich & J.J. Nichols live in 40-jarige Boerderij

Geplaatst op 27 September 2015 door Giel

Twitter facebook YouTube E-mail

gezien & gehoord in: Cultuurpodium De Boerderij Zoetermeer
band: Glenn Hughes ft. Doug Aldrich & Pontus Engborg
support: Jared James Nichols
datum: vrijdag 25 september 2015
tekst & filmpje: Giel van der Hoeven
foto’s © door: Johan Sonneveld - The Blues Alone?

Dit jaar bestaat Cultuurpodium Boerderij in Zoetermeer 40 jaar. Afgelopen vrijdag trad de legendarische zanger/bassist Glenn Hughes (o.a. Trapeze, Deep Purple, Black Sabbath, Black Country Communion en California Breed) er op. Hij zit ook al meer dan 40 jaar professioneel in het vak. Maar dit optreden was niet speciaal voor deze gelegenheid want de Boerderij programmeert al 40 jaar prima bands uit verschillende genres! En zeker als het buitenlandse acts betreft, is de support ook vaak zeer prijzenswaardig. Zo ook op deze avond vol bluespower en ‘loud’ classic rock.

Jazeker, er is er weer eentje, zo’n bluesrock-belofte uit de VS. In navolging van pak-um-beet Joe Bonamassa, Jonny Lang, Kenny Wayne Sheperd, Derek Trucks en Eric Steckel dient zich nu Jared James Nichols aan. Een zeer getalenteerde en bescheiden slungel uit Wisconsin. Zijn ‘rock & roll dream came true’ toen Glenn Hughes hem vroeg om als opwarmer te fungeren tijdens deze Europese tour. “Hello hello, let’s rock ‘n roll baby!” waren zijn eerste woorden tot het publiek in de Boerderij. Waarna er in rap tempo vier eigen nummers volgden van zijn CD ‘Old Glory and the Wild Revival’, welke onlangs in Europa uitkwam. Een heruitgave van twee eerder onder de hoede van de vermaarde producer Eddie Kramer in de VS gereasde EP’s.

Direct werd duidelijk dat deze drie jonge bluesrockers het wel snappen. Met affectie voor het publiek, complimentjes, een woordje Nederlands (“dankjewel”), de publieke participatie in ‘Can You Feel It?’ en vooral met een goede live performance. De jongens zijn van het ouderwetse handwerk; Nichols bespeeld zijn oude Gibson Les Paul Custom zonder plectrum en bassist Erik Sandin zwiert als het ware met zijn vijf vingers over de bassnaren. De van oorsprong Zweedse drummer Dennis Holm timmert met zijn sticks de boel vakkundig achter hen dicht. Dat Nichols verstand van zaken en smaak heeft blijkt ook wel uit de keuze van de drie gespeelde coversongs. Alle drie de blues- en rockclassics waren uit het betere hout gesneden.

Zoals ‘Rock and Roll Hoochie Koo’ van Rick Derringer & Johnny Winter. En verdraaid, JJ’s stemgeluid is weliswaar nog onaangetast maar benadert die van Johnny Winter toch gevaarlijk dicht. En dat jeugdige gitaristen klassiekers als ‘Come on in My Kitchen’ (Robert Johnson) in hun repertoire opnemen valt natuurlijk alleen maar te prijzen! Het trio speelde de traditional met veel genegenheid dus met het bluesgevoel zit het ook wel goed bij hen. En met eveneens een geslaagde versie van Mountain’s ‘Mississippi Queen’ werd de warm-up set uitgerockt. Waarmee we in drie kwartier tijd een puik bluespower optreden met traditionele delta blues, 70’s classic rock en moderne blues- en garagerock te horen kregen. Well done JJ!

SETLIST: Blackfoot; Get Down; Crazy; Haywire; Rock & Roll Hoochie Koo (Rick Derringer cover); Can You Feel It?; Come on in My Kitchen (Robert Johnson cover); Playing for Keeps; Mississippi Queen (Mountain cover).

Tijd voor de rockstar of the evening: Glenn Hughes (1951). Of eigenlijk rockstars. Want ook de reputatie van gitarist Doug Aldrich (o.a. Whitesnake en Ronnie James Dio) mag niet onderschat worden. En de Zweeds-Amerikaanse demo- en sessiedrummer Pontus Engborg is ook alweer vijf jaar Hughes zijn vaste begeleider achter de drumkit. De stagemanager van de crew nam die rockstar-vertoning deze avond wel wat erg letterlijk, hij liet prompt een securityman posteren voor het podium (iets wat in 40 jaar Boerderij volgens mij nog nooit vertoont was). Wellicht dat hij Zuid-Amerikaanse taferelen verwachten, daar waar het rocktrio in augustus getoerd heeft. Afijn, het mocht de pret niet drukken want de uitverkochte zaal was voorbereid op een avondje ‘career highlights’. En dat kregen ze ook.

Als een tornado wervelde het oorverdovende intro van de eerste Deep Purple song van de avond ‘Strombringer’ uit de speakers. Glenn Hughes is één van de laatste actieve rock-iconen uit de jaren zeventig. Een ouderwets podiumbeest en een veroorloofde rock poser die turend over zijn trendy brilletje op zoek lijkt naar prooien in het publiek. Hij lacht zijn aanzienlijke gebit bloot en toont de bekende vingergebaartjes en double-V tekens. Yes, this fellow’s quite a character! Maar Glenn Hughes is met zijn unieke stemgeluid vooral “The Voice of Rock” en misschien wel de belichaming van het vetste bas-geluid in de hardrock scene ooit. Zoals dat nog meer doorklonk in zijn latere solowerk in het funky ‘Orion’ en ‘Soul Mover’ van de CD Soul Mover uit 2008.

‘Way Back to the Bone’ en ‘Touch My Life’ waren de twee geselecteerde Trapeze-songs tijdens dit optreden. Waarbij Glenn laatsgenoemde rockballad opdroeg aan de in 2008 overleden gitarist Mel Galley, zijn vriend en collega in Trapeze en Whitesnake. Ook voormalig Whitesnake en Deep Purple leden werden bij naam door hem gelauwerd, waarbij hij er (on)bewust wel een paar vergat op te noemen. Wegens verplichtingen elders kon Hughes voor deze tour niet beschikken over zijn vaste gitarist Søren Andersen. Maar Doug Aldrich is een welkome aanvulling en een bezienswaardig rock-fenomeen op zich. Zelfs toen er een snaar brak tijdens de Deep Purple song ‘Sail Away’ speelde hij stoïcijns door en toverde net zo makkelijk een prachtsolo uit de nog 5-snarige Gibson Les Paul Goldtop. De Whitesnake track-keuze was gevallen op ‘Good to Be Bad’ van het gelijknamige album uit 2008 dat Doug Aldrich geheel samen met David Coverdale schreef.

Aan een andere Purple-song ‘Mistreated’ had Hughes zich aanvankelijk niet vocaal durven wagen vertelde hij in een van zijn babbel-sessies. Om er vervolgens zijn complete vocale range op los te laten! Een heerlijke uitvoering met wederom fantastisch gitaartwerk door Aldrich. Met een duidelijk zichtbare zucht van verlichting en een vriendschappelijk omhelzing door de twee als afsluiting. Ontspannen werd er verder naar een apotheose toegewerkt. Glenn gaf een jochie in het publiek een handje, aaide een blondine over haar bol en vroeg zich - na een opmerking vanuit het publiek - hardop af of hij niet ‘too loud’ was? Terwijl bas- en gitaarsound meer en meer op natuurlijke wijze als koude en warme lucht in een wervelwind langs elkaar schuurde. Waarbij Pontus Engborg de donderklappen verzorgde met een forse bui als verfrissende drumsolo.

Uiteraard mochten ook de Black Country Communion songs niet ontbreken. Het melodieuze ‘One Last Soul’ gevolgd door het hoekige ‘Black Country’ in de encore klonken superdik in de goede zin van het woord. Tot slot kregen we de traditionele concertopener van de legendarische Deep Purple Mark III lineup te horen: ‘Burn’. In dit 23ste concert van Glenn Hughes in Nederland kon hij nog één keer flink tekeer gaan op z’n oude versleten Nash PB57 basgitaar. En liet hij nog één keer horen waarom hij het predikaat: “The Voice of Rock” op 64-jarige leeftijd nog steeds dik verdient. Mede door uit de beste elementen van hardrock, soul en funk een compleet eigen stijl te creëren. Op het toch al zo verdienstelijke lijstje van 40 jaar Boerderij kan deze worden bijgeschreven als één van de betere traditionele classic rock concerten met een stevige zwenk naar het heden.

SETLIST: Stormbringer (Deep Purple song); Orion; Way Back to the Bone (Trapeze song); First Step of Love (Hughes/Thrall song); Touch My Life (Trapeze song); Sail Away (Deep Purple song); Good to Be Bad (Whitesnake cover); Guitar Solo (Doug Aldrich); Mistreated; (Deep Purple song); Can’t Stop the Flood; Drum Solo (Pontus Engborg); One Last Soul (Black Country Communion song); Soul Mover. Encore: Black Country (Black Country Communion song); Burn (Deep Purple song).

Activiteitenagenda 2006-2017 prozaïst én dichter Gillespy

Geplaatst op 1 September 2015 door Giel

Twitter facebook YouTube E-mail

Gvdh-Gillespy

13-04-2017: STDK Café De Mooie Woorden in De 3Winckels Naaldwijk.
28-03-2017: Het eerste Westlandse BoekenGala in WestlandTheater De Naald Naaldwijk met o.a. Jules Deelder, Justin Samgard, Fresku en div. schrijvers en artiesten. Thema ‘Verboden Vruchten’.
jan. 2017: release bloemlezing DE GROTE G - een selectie poëzie en proza uit het gepubliceerde werk uitgebracht door Giel van der Hoeven alias Gillespy van 2006 t/m 2016.
okt. 2016: release poëzie & proza bundel ‘bloemlezing Westlandse schrijvers’ LOSWERK [STDK productie]
20-10-16: voordrachten Literair Café ‘De Mooie Woorden V’ [Café De 3 Winckels Naaldwijk]
03-09-16: voordrachten poëzie tijdens cultureel festival Podium Westland 2016 [Sociëteit Pax Naaldwijk]
02-09-16: release officiële dichtbundel # Gillespy ‘Scheelsnuivers & Stekelprooiers’ - dichtkunst.
18-08-16: release luxe fotoboek ‘In The Flow’ door Arjan Vermeer met tekstbijdragen van Giel van der Hoeven.
02-07-16: uitreiking ‘Comeback Kids in Drenthe’ aan Dany Lademacher en aankondiging The Wild Romance met Koos ‘coach’ van Dijk tijdens DijkRock 2016.
02-06-16: voordracht en uitreiking gedicht 2-hoog-achter (beriggie van Herman) aan Yada Yada’s Stick tijdens de Herman Brood tributenight op De Muziekzolder.
07-05-16: privé-uitgave ‘Zijn korte- en Zeer korte verhalen’ bundel.
14-04-16: voordrachten Literair Café ‘De Mooie Woorden III’ [Café De 3 Winckels Naaldwijk]
28-03-16: Ode aan Bowie lezing over David Bowie en gedichten uit ‘Opgepakte Draden’ [MCW/PAX Naaldwijk met o.a. schrijver Jeroen Ras e.v.a.]
05-03-16: release 2e officiële dichtbundel Giel van der Hoeven ‘Opgepakte Draden’ [Cultuurschuur Monster met bluesrock band Wooden Paul]
26-02-16: uitreiking dichtbundel ‘Opgepakte Draden’ aan Band Of Friends in de Boerderij Zoetermeer [review TBA?].
31-01-16: voordrachten Polderpoëzie - thema ‘Winter’ [Villa Schoutenhoeck Zwartewaal] Verslag en foto’s hier.
28-01-16: Westlandse Streekdichter bijeenkomst - organisatie STDK [De Naald Naaldwijk]
06-01-16: ontvangst 1e CD Willy DeVille tribute “Stars That Speak” [Kennemer Theater, Beverwijk]
24-10-15: aankondiging met proza Wooden Paul @ 45 Jaar De Flaat [Binnenhof Naaldwijk]
15-10-15: voordrachten Literair Café ‘De Mooie Woorden II’ [Café De 3 Winckels Naaldwijk]
17-05-15: voordrachten op muziek Westlandse Kunst & Atellierroute 2015 [Societeit Pax Naaldwijk]
16-05-15: geven workshop snelsonnet schrijven: Durf Te Dichten [Societeit Pax Naaldwijk]
11-04-15: meeting & interview Jules Deelder [Kroepoekfabriek Vlaardingen]
21-02-15: signeren en lezen gedicht ‘Rauw Geslagt’ door Manuela Kemp (GWHF) uit het boek OP HET LIVE GESCHREVEN [Boerderij Zoetermeer]
12-02-15: release & uitvoering Dichterbij HEGEWO (Poëzie Op Muziek) [WMS Naaldwijk]
05-11-14: lezen & signeren OP HET LIVE GESCHREVEN met Sam Baker [Showtime Bar Maassluis]
02-11-14: boekpresentatie & signeren ‘Comeback Kids in Drenthe’ met Stick & Vain (The Romance) [Museum RockArt Hoek van Holland]
25-10-14: Duitse voordracht op muziek MCW Oktoberfest 2014 [Societeit Pax Naaldwijk]
17-10-14: presentatie dichtbundel ‘Verzamelde Gedichten’
17-10-14: re-release non-fictie boek OP HET LIVE GESCHREVEN (de soundtrack van mijn leven)
27-08-14: interview met Gillespy door Frits Krieg bij WOS Blues over o.a. OP HET LIVE GESCHREVEN
14-06-14: uitreiking aan/interview met Johan Derksen dichtbundel IK MAG NOOIT MEER VOETBALLEN OP STRAAT en lezen door Johan Boskamp [Kuhrhaus Scheveningen]
15-06-13: voordrachten ‘We Doen Wat We Doen’ - folk muziek en poëzie [Muziekzolder Maasdijk]’
02-06-12: uitreiking gedicht ‘Radiant Daughter’ door Gillespy aan Zakiya Hooker [festival Hoogland Amersfoort]
05-04-12: voordracht Polderbloes & Folkmusic! [Muziekzolder Maasdijk]
14-03-12: uitreiking gedicht ‘Ruikertje’ door Gillespy aan Ellen ten Damme [Schouwburg Rijswijk]
sept. 2011: voordracht gedicht ‘Religie’ uit Dichterbij de Beelden (2007) @ Paul 50 Party [Den Bosch]
nov. 2010: release non-fictie boek OP HET LIVE GESCHREVEN (de soundtrack van mijn leven)
2007-’09: releases diverse kleine dichtbundels Gillespy
26-09-07: lezen gedicht ROTTERDAMMER - Peter Houtman [Maasgebouw Feyenoord Stadion R’dam]
07-07-07: lezen gedicht MENEER BENNIE - Ben Wijnstekers [Feyenoord Museum De Kuip R’dam]
26-07-07: release reisverhaal LA RUTA MAYA Y LA PLAYA 1992
16-06-07: release DICHTERBIJ DE STONES (diversen dichters)
09-03-07: release liedteksten bundel FLIRTING WITH DISATER… according to the master (Engels)
13-02-07: release & presentatie dichtbundel IK MAG NOOIT MEER VOETBALLEN OP STRAAT
10-09-06: release dichtdebuut VERDEELD VERSTAND [2000-2006]

De Grote G
Alle publicaties door GvdH/#Gillespy